Vinkit kuntosaliharjoittelun aloittamiseen!

Vinkit kuntosaliharjoittelun aloittamiseen!

  1. Kuntosalille sopiva vaatetus on esim. t-paita ja college-, verryttelyhousut tai trikoot sekä sisäliikuntakengät. Mukaan voi ottaa myös hikipyyhkeen ja juomapullon.
  2. Valmistele keho lihaskuntoharjoitteluun. Lämmittelyksi sopii esimerkiksi 10 min kuntopyörällä tai crosstrainer-laitteella. Lihakset lämpenevät, hengitys- ja verenkiertoelimistö aktivoituu ja hermosto terästäytyy.
  3. Aloita kuntosaliharjoitus keveillä painoilla- näin totutat kehoasi liikkeisiin ja opettelet oikeita liikeratoja. Ensimmäisenä voit käyttää esim. vipuvarsilaitteita, joissa liikerata on ohjattu etenemään oikein. Keskity tekemään liikkeet huolellisesti ja hyvällä suoritustekniikalla. Siirry taljalaitteisiin ja vapaisiin painoihin sitten, kun laiteharjoittelu tuntuu tutulta ja turvalliselta.
  4. Päätä harjoitus loppuverryttelyyn (esim. kävellen juoksumatolla) ja kevyeen venyttelyn. Muista juoda reilusti vettä.
  5. Alkuun lyhytkin, keveillä painoilla tehty harjoitus tuntuu kehossa. Lihakset voivat tuntua seuraavina päivinä hieman kipeiltä. Tämä on normaali osa palautumis- ja voimistumisvaihetta. Palautumista edistää aerobinen liikunta (esim. kävely) sekä kevyt venyttely. Tee seuraava kuntosaliharjoitus 2-4 päivän kuluttua. Lisää painoja vähitellen, kun huomaat että lihasten reagointi ei ole enää niin tuntuvaa.
  6. Nauti treenin jälkeisestä hyvästä olosta! Tunne lihasten voimistuminen jokaisen harjoituksen jälkeen. Mukavia treenihetkiä kuntosalilla!