KUNTOSALI

Kuntosaliharjoittelu on yksi suosituimmista ja monipuolisimmista kuntoilumuodoista. Salilla voi parantaa kestävyyskuntoa, tähdätä painonpudotukseen, ylläpitää lihaskuntoa, kehittää voimaa tai harjoitella kilpailumielessä. Usein kuntosali on myös oiva liikuntapaikka kuntoutuksessa.

Aloittaminen on helppoa, sillä Liikuntakeskus Coren nykyaikaiset kuntosalilaitteet ovat erityisen helppokäyttöisiä. Huomioithan, että itsenäisen kuntosaliharjoittelun ikäraja on Coressa 13- vuotta.

KUNTOSALILAITTEET

CARDIO- JA VIPUVARSILAITTEET

Cardiolaitteet sopivat sekä verryttelyyn että kestävyysharjoituksiin. Liikuntakeskus Coren kuntosaleilla on mm. juoksumattoja, kuntopyöriä, crosstrainereita ja soutulaiteita.

Vipuvarsilaitteet mahdollistavat turvallisen harjoittelun oikeilla ja ohjatuilla liikeradoilla. Sen johdosta ne sopivat hyvin kuntosaliharjoittelua aloittaville. Vipuvarsilaitteita käytetään myös vaativassa voimaharjoittelussa. Coren kuntosaleilla on mm. alasveto-, pystypunnerrus ja rintalihaslaitteita.


TALJA- JA LEVYKUORMITTEISET LAITTEET

Taljalaitteissa olevien vaijereiden johdosta liikeradat ovat vapaammat. Taljoilla tehdään mm. vetoharjoitteita. Taljojen vaijerin päässä on haka, johon on valittavissa erilaisia otekahvoja. Coren kuntosaleilla on mm. ylätalja, alatalja ja ristitalja.

Levypainokuormitteisiin laitteisiin lisätään painoa levykiekoilla. Kuntosaleiltamme löydät monipuolisen valikoiman erilaisia levykiekkokuormitteisia laitteita, mm. jalkaprässit, hack-kyykyt ja smith-telineet

VAPAAT PAINOT JA PAINONNOSTOALUE

Liikuntakeskus Coren kuntosaleilla on paljon vapaita painoja, kuten levytankoja ja -painoja sekä käsipainoja. Käsipainoja on 60kg saakka.

Vapaapainoharjoitteluun on varattu paljon tasa- ja vinopenkkejä sekä erilaisia telineitä ja erikoistankoja.

Coren molemmissa liikuntakeskuksissa on painonnostolava.

TOIMINNALLINEN HARJOITTELU

Toiminnalliselle harjoittelulle on Coressa hyvät puitteet ja tilaa tehdä monipuolisia koko kehon treeniliikkeitä. Kuntosaleilta löydät kattavasti pienvälineitä, mm. kahvakuulia, boxeja ja muita harjoitteluvälineitä.

Kuntosalilla voi tehdä myös voimistelullisia ja liikkuvuutta parantavia harjoitteita. Löydät Coren saleilta mm. kuminauhoja, puolapuut ja patjat.

ALOITA KUNTOSALIHARJOITTELU!

1) Kuntosalille sopiva vaatetus on esim. t-paita ja college-, verryttelyhousut tai trikoot sekä sisäliikuntakengät. Mukaan voi ottaa myös hikipyyhkeen ja juomapullon.

2) Valmistele keho lihaskuntoharjoitteluun. Lämmittelyksi sopii esimerkiksi 10 min kuntopyörällä tai crosstrainer-laitteella. Lihakset lämpenevät, hengitys- ja verenkiertoelimistö aktivoituu ja hermosto terästäytyy.

3) Aloita kuntosaliharjoitus keveillä painoilla- näin totutat kehoasi liikkeisiin ja opettelet oikeita liikeratoja. Ensimmäisenä voit käyttää esim. vipuvarsilaitteita, joissa liikerata on ohjattu etenemään oikein. Keskity tekemään liikkeet huolellisesti ja hyvällä suoritustekniikalla. Siirry taljalaitteisiin ja vapaisiin painoihin sitten, kun laiteharjoittelu tuntuu tutulta ja turvalliselta.

4) Päätä harjoitus loppuverryttelyyn (esim. kävellen juoksumatolla) ja kevyeen venyttelyn. Muista juoda reilusti vettä.

5) Alkuun lyhytkin, keveillä painoilla tehty harjoitus tuntuu kehossa. Lihakset voivat tuntua seuraavina päivinä hieman kipeiltä. Tämä on normaali osa palautumis- ja voimistumisvaihetta. Palautumista edistää aerobinen liikunta (esim. kävely) sekä kevyt venyttely. Tee seuraava kuntosaliharjoitus 2-4 päivän kuluttua. Lisää painoja vähitellen, kun huomaat että lihasten reagointi ei ole enää niin tuntuvaa.

6) Nauti treenin jälkeisestä hyvästä olosta! Tunne lihasten voimistuminen jokaisen harjoituksen jälkeen. Mukavia treenihetkiä kuntosalilla!

VELOITUKSETON ALOITTELIJAN KUNTOSALIOHJELMA

Kuntosaliharjoittelun aloittamiseen liittyy paljon kysymyksiä. Mitkä laitteet tai liikkeet valitsen? Aloittelijan kuntosaliohjelmalla liikkeellelähtö on helppoa. Ohjelma on Liikuntakeskus Coren asiakkaille veloitukseton.

HENKILÖKOHTAINEN KUNTOSALIOHJELMA

Kuntosaliharjoittelun edetessä lihaskunto kasvaa ja haasteita voi lisätä. Kuinka paljon painoa tulee valita ja montako toistoa liikettä tehdään? Missä järjestyksessä liikkeet kannattaa suorittaa? Personal trainerin sinulle henkilökohtaisesti laatima kuntosaliohjelma ohjaa ja motivoi harjoittelussa!

VERKKOKAUPPA