JUMPAT,PYÖRÄILY JA KEHONHUOLTO

Ryhmässä liikkuminen on hauskaa ja inspiroivaa. Tutustu ohjattujen jumppa-, sisäpyöräily-, kuntopiiri- ja kehonhuoltotuntien aikatauluihin ja tule mukaan hyvän fiiliksen tunneille!

KESÄKAUDEN AIKATAULUT 2.7.-31.7.



TUNTIKUVAUKSET

BODYBALANCE® Les Mills: rauhallinen kehoa huoltava ja vahvistava tunti, jossa yhdistyy TaiChi, Jooga ja Pilates. Tunnilla tehdään TaiChi alkulämmittely, Joogan aurinkotervehdyssarja, jalkojen voimaharjoitus, tasapainoharjoitus, lonkan seudun avaukset, pilates vatsa- ja selkälihasharjoitus, rangan kierrot, takareisien avaukset sekä loppurentoutus. Kehittää mielenhallintaa ja läsnäoloa sekä lisää kehon voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Olo harjoituksen jälkeen on rentoutunut mutta energinen.

BODYCOMBAT ® Les Mills: vauhdikas, taistelu- ja itsepuolustuslajeihin (mm. karate kickboxing ja taekwondo) pohjautuva tunti. Erilaiset ylävartalon liikkeet, kuten lyönnit tai blockit, haastavat yläselän ja keskivartalon lihaksia. Potkut ja kyykkyliikkeet tuovat voimaa ja tehoa alavartaloon. Tunti sopii kovempaa treeniä kaipaavalle.

BODYPUMP ® Les Mills: lihaskuntotreeni kehon päälihasryhmille levytankoa ja – painoja apuna käyttäen. Täysimittainen tunti on 60 minuuttia pitkä ja koostuu 10 treenikappaleesta: lämmittely, kyykky, rinta, selkä, ojentaja, hauis, askelkyykky, vatsa ja venyttely. Kuhunkin kappaleeseen kootaan itselle sopivan painoinen tanko ja näin treeni haastaa juuri sopivasti. Harjoitus kehittää sekä kestovoimaa että kestävyyskuntoa. Tunti ei sisällä askellusta.

BODYSTEP ® Les Mills: vauhdikas askellustunti step-laudalla mukaansa tempaavan musiikin tahtiin. Liikkeet voi halutessaan tehdä hypyttömästi ja intensiteettiä voi keventää madaltamalla step-laudan korkeutta. Kehittää koordinaatiota, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, ketteryyttä ja lihaskunto-osuudet myös voimaa. Harjoitus tekee hyppyjen ja nopeiden suunnan muutosten vuoksi hyvää luustolle. Tunti on vauhdikas, jossa energiankulutus on valtava – jopa 700 Kcal. Harjoitus on kuormitukseltaan rankka ja sopii kovaa treeniä kaipaavalle.

BABYGYM: äitien yhteinen treeni toiminnallisella alueella, joka antaa rajattomat sekä monipuoliset mahdollisuudet treenaamiseen! Mukaan voi tulla raskauden viimeisellä kolmanneksella, pienen vauvan kanssa yhdessä tai yksin synnytyksen jälkeen. Treenit suunnitellaan äideille sopiviksi ja jokaista liikettä on mahdollista soveltaa omaan kuntotasoon. Treeni sisältää alkulämmittelyn, treeniosuuden sekä loppuverryttelyn ja treeneissä huomioidaan tasapaino, liikkuvuus sekä voima. Tunnilla mukana jumppaamassa ja ohjaamassa äitiysliikuntaan erikoistunut pt, fysioterapiaopiskelija ja juuri äitiyslomaa viettävä ohjaaja oman vauvansa kanssa.

CORE: keskivartalon lihaskuntotreeni (vatsa, kyljet ja selkä) aina syvistä tukilihaksista pinnallisiin lihaksiin. Välineinä käytetään vaihtelevasti kehonpainoa, levypainoja, puntteja, kuminauhoja, step-lautoja, jättipalloja tai kahvakuulia. Tunti ei sisällä askellusta eikä hyppyjä.

FASCIA METHOD ®: rauhallista kehonhuoltoa kuntouttavasta näkökulmasta, konsepti on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä. Fysioterapeutin ohjaama tunti sisältää koko kehon liikkuvuutta edistäviä toiminnallisia aktiivisia venytyksiä nivelen koko liikerataa hyödyntäen ja lihastoimintaketjuja eli faskialinjoja mukaillen, liikkeenhallinta- ja liikkuvuusharjoitteita kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin, tavoitteena myös rauhoittuminen ja rentoutuminen -harjoittelua rytmitetään hengityksellä.

FITBALL: helppo ja kevyt lihaskuntoharjoitus, jossa käytetään jättipalloa ja käsipainoja. Harjoitus alkaa alkuverryttelystä pystyasennosta, jatkuu jalkatreeni ja käsipaino-osuudelle istuen pallolla. Lisäksi treenissä tehdään harjoituksia pallolla päin- ja selinmakuulla. Tämä koko vartalon lihaksia vahvistava harjoitus päättyy palauttaviin venyttelyihin. Sopii erityisen hyvin liikuntaharjoittelua aloittavalle!

FLOW JOOGA: rauhallinen kehon ja mielen tasapainoinen harjoitus, jossa pyritään kehittämään kehon voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa sekä mielen rauhoittumista. Tunti alkaa lyhyellä rauhoittumisella ja avaavilla liikkeillä, jota seuraavat erilaiset hengityksen rytmissä tehtävät seisoma- ja istumaliikkeet. Tunti päättyy loppurentoutukseen.

HATHAJOOGA: Hathajooga, johon pohjautuvat useat myöhemmät joogasuuntaukset, on yksi tunnetummista joogamuodoista. Sana hatha on sanskritia, jossa ha tarkoittaa aurinkoa ja tha kuuta. Ajatuksena on löytää sisäinen rauha tasapainottamalla näitä kahta energiaa kehossamme. Hathajoogatunti on ihana tutustumismatka joogan maailmaan. Tunnilla tehdään lempeitä, kehoa ryhdistäviä ja vahvistavia liikkeitä ja asentoja, asanoita, rauhallisen hengityksen tahdissa. Asanat yhdistetään hengitysharjoituksiin (pranayama) ja erilaisiin meditaatiotekniikoihin kehon ja mielen tasapainon löytämiseksi. Hathajoogaan voi tulla ilman aikaisempaa joogakokemusta. Lempeä Hathajooga sopii sekä aloittelijoille että aiemmin jooganneille, joille tunti tarjoaa mahdollisuuden syventää harjoitusta, keskittymistä ja herkkyyttä.

KAHVAKUULA: tällä tunnilla lämmitellään harjoitteilla, jotka tutustuttavat kahvakuulaan harjoitusvälineenä ja valmistavat tulevaan työosuuteen. Se sisältää monipuolisesti koko kehoa aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä. Harjoitteet tehdään omaan tahtiin ja ohjeistuksen mukaisesti itse valitulla kahvakuulalla. Kahvakuulailu kehittää mm. kehonhallintaa, tasapainoa, koordinaatiokykyä sekä voimaominaisuuksia. Tunnilla voit aina valita harjoitteista itsellesi sopivan haastetason.

KEHONHUOLTO: kokonaisvaltainen harjoitus, jossa huolletaan sekä kehoa että mieltä. Tunti alkaa alkuverryttelyllä, jossa tehdään aaltomaisia ja rullaavia liikkeitä. Sen jälkeen jatketaan vaihteleviin harjoituksiin, esim. tasapainoa tai syviä vatsalihaksia kehittävään osuuteen. Sen jälkeen alkaa syvävenyttely, joka päättyy rentoutumiseen. Kehonhuoltotunnilla salin valaistus on tunnelmallisen hämärä. Kynttilän valo rauhoittaa mieltä. Olo harjoituksen jälkeen on hyvä ja rauhallinen.

KIINTEYTYS: yhdistelmä kestävyyttä ja lihaskuntoa! Treenataan hyvän musiikin tahdittamana läpi kehon suurimmat lihakset, yksinkertaisten alkuaskellusten ja aerobisen osuuden jälkeen. Treenivälineinä toimivat vaihtevasti levytanko sekä käsipainot ja matto. Tunnista saa erittäin napakan ja tiukan treenin, mutta painoja säätelemällä tunti soveltuu myös hyvin rennon päivän jumpaksi. Hauskuus ennen kaikkea, hiki palkintona!

KUNTOPIIRI: pienryhmätunti kuntosalilla. Siihen kuuluu ennakkoon merkityt kuntosalilaitteet / liikkeet, jotka ohjaaja näyttää ja opastaa ennen harjoituksen alkua. Sen jälkeen jokainen valitsee itselleen aloitusliikkeen, ja aloitetaan kuntopiirikierros edeten laitteelta / liikkeeltä toiselle numerojärjestyksessä. Ohjaaja opastaa liikkeissä ja laitteiden säädöissä. Treenin tehoon vaikuttavat osallistujien itse tekemät painovalinnat. Näin ollen harjoituksen voi tehdä kevyesti tai todella tehokkaasti. Kuntopiiri on oiva tunti niin vasta-alkajille kuin kuntosaliharjoittelun konkareillekkin! Varaathan n.10min aikaa omatoimiseen lämmittelyyn ennen tunnin alkua!

LATINOFIT: helppoa ja kevyttä tanssiaskellusta latinalaisen musiikin tahdittamana. Hyvän musiikin ja fiiliksen innostamana latinofitin voi tehdä myös keskiraskaasti! Tälle tunnille voivat kaikki osallistua, aiempaa tanssitaustaa ei tarvitse olla.

PAKARA: lihaskuntotunti, jossa keskitytään reisien ja pakaroiden tehokkaaseen muokkaamiseen. Tunti alkaa lyhyellä lämmittelyllä, jonka jälkeen tehdään lihaskuntoliikkeitä oman kehon painolla, levypainoa, kuminauhaa tai kahvakuulaa käyttäen. Ei sisällä hyppyjä tai askellusta. Tunti on keskiraskas ja halutessa kaikki liikkeet voi tehdä ilman lisäpainoja.

PILATES: Rauhallinen tunti, jonka kokonaisvaltaiset liikkeet vahvistavat koko kehoa. Erityisesti keskitytään keskivartalon lihasten aktivoimiseen ja voimistamiseen. Joogan ajatusmaailma, Mindwellness ja itsensä kuunteleminen, sekä hetkessä eläminen ovat myös vahva osa Pilates-tunnin henkeä. Pilates on suositeltava harjoitusmuoto ihan jokaiselle! Aiempaa kokemusta lajista ei tarvitse. Tunnilla jokainen saa harjoittaa lihaksiaan omalla tahdilla ja halutulla tasolla. Erityisesti tunti sopii sinulle, joka haluat parantaa ryhtiä, kehittää kehon tasapainoa ja vahvistaa kehon syviä lihaksia.

PUMPPI: Lihaskuntotreeni levytankoa ja – painoja apuna käyttäen. Tällä tunnilla määrittelet itse käyttämäsi painojen määrän: aloita kevyesti - jopa vain tangolla. Lisää vähitellen levykiekkojen määrää tankoon. Huomaat kehityksen nopeasti: voima kasvaa ja lihakset kiinteytyvät!

RPV: lihaskuntotunti, jossa harjoitusliikkeet kohdistuvat reisilihaksiin, pakaroihin ja vatsalihaksiin. Tunnilla voi olla lyhyt ja helppo askellus alkuverryttelyssä. Tunti ei sisällä lainkaan hyppyjä tai koreografisia askellussarjoja. Lihaskuntoliikkeitä tehdään oman kehon painolla ja/tai esim. levypainoja, kuminauhoja, step-lautaa, kahvakuulaa tai jumppapalloa käyttäen.

SELKÄYSTÄVÄLLINEN PILATES ®: Fysioterapeutin ohjaama- Selkäystävällinen pilates tunti edistää selän terveyttä, lisää rangan liikkuvuutta, vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia ja parantaa kehonhallintaa sekä ryhtiä. Harjoittelussa keskitytään löytämään keskivartalon syvät lihakset ja opitaan kontrolloimaan kehon asentoa, jossa selkäranka kuormittuu mahdollisimman oikealla tavalla. Nämä taidot ovat siirrettävissä suoraan arkielämään, ja niiden ansiosta selkä pysyy paremmassa kunnossa. Välineenä voidaan käyttää esim. pilates-palloa tai vastuskuminauhaa. Pilates sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

STRONG ®: syketreeni oman kehon painolla, jossa vaihteleva musiikki ja koreografia kohtaavat täydellisesti. Tunti sisältää sopivassa suhteessa koko kehoa kuormittavia ja sykettä nostavia liikkeitä (kuten erilaiset hypyt, nyrkkeilyt ja potkut, burbeet) sekä palauttavia osuuksia. Jokainen voi valita liikkeistä itselle sopivan version. Have Fun, Be Strong! Huomioitavaa on, että tunti sopii parhaiten jo liikuntaa harrastaneille.

SYKELATINO: vauhdikas tanssitunti, jossa pääset tutustumaan eri latinalaistansseihin. Tunnilla tehdään jokaiseen tanssiin helppo koreografia ja tunti sopii kaiken tasoisille tanssijoille. Tule yhdessä hikoilemaan, pitämään hauskaa ja nautiskelemaan ihanista rytmeistä!

ZUMBA ®: on mukaansa tempaava dance & fitness-tunti! Tunti yhdistelee sekä jumppa- että tanssiaskelia. Tällä rytmikkäällä ja tanssillisella tunnilla irtoavat taatusti sekä hikipisarat että hymy! Sinulla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta zumbasta tai tanssimisesta. Tule nauttimaan menevästä latinalaisesta musiikista ja hyväntuulisesta liikunnasta!

YIN JOOGA: pohjautuu kiinalaiseen lääketieteeseen ja taolaiseen filosofiaan yin ja yang energiasta. Yin on hidasta ja passiivista, yang on aktiivista ja nopeaa. Arkemme on usein yang energia voittoinen. Jatkuva kiire kuormittaa kehoa ja mieltä ja lopulta saattaa meidät jopa polttaa loppuun. Jokainen meistä tarvitsee siis yin energiaa arkeensa, hiljaista ja passiivista olemista, rauhoittavaa läsnäoloa oman itsen äärellä, jolloin energiamme ja elinvoimamme palautuu jälleen. Tunnit ovat rauhallisia ja rentouttavia. Niillä ei suoriteta, tai tehdä mitään mikä on sinun kehosi vastaista. Asanat rakentuvat juuri sinun kehosi tämänhetkisten tarpeiden mukaan. Yin joogassa ei pyritä voimakkaaseen äärivenytykseen vaan aikeena on vaikuttaa sidekudoksiin, siis kehon syvempiin osiin kuten esimerkiksi jänteisiin ja niveliin – jopa luihin. Pukeudu lämpimästi ja sinulle miellyttäviin joustaviin vaatteisiin. Villasukat on oikein mainiot näillä tunneilla

YLÄVARTALO: ylävartalon lihaskuntoon keskittyvä tunti. Lyhyt lämmittely, jonka jälkeen tehdään lihaskuntotreeni ylävartalolle käyttäen apuna joko käsipainoja,tankoa ja painoja,step-lautaa tai kahvakuulaa. Tunti ei sisällä askellusta.

ZUMBA ®: on mukaansa tempaava dance & fitness-tunti! Tunti yhdistelee sekä jumppa- että tanssiaskelia. Tällä rytmikkäällä ja tanssillisella tunnilla irtoavat taatusti sekä hikipisarat että hymy! Sinulla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta zumbasta tai tanssimisesta. Tule nauttimaan menevästä latinalaisesta musiikista ja hyväntuulisesta liikunnasta!

SISÄPYÖRÄILY KEVYT: aloittelijoille ja kevyeen peruskestävyystreeniin! Harjoitus alkaa pyörään tutustumisella ja säätöjen opastuksella. Tunti sisältää alkuverryttelyn, kevyen harjoitusosuuden sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunnista voi halutessaan tehdä myös raskaamman.

SISÄPYÖRÄILY KESKIRASKAS: perus- ja vauhtikestävyysalueen harjoitus. Tunti sisältää alkuverryttelyn, keskiraskaan/raskaan harjoitusosuuden sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunnista voi halutessaan tehdä myös kevyemmän.

Varaathan sisäpyöräilytunnille mukaan sisäkengät tai SPD lukolla varustellut sisäpyöräilykengät, hikipyyhkeen ja juomapullon.

Ryhmäliikunnan viikko-ohjelmat vaihtelevat kausittain ja kaikkia tuntikuvausten tunteja ei välttämättä ole kaikissa voimassaolevissa aikatauluissa.


ILMOITTAUTUMISOHJE

VARAA OSALLISTUMISPAIKKA: varaathan osallistumispaikan ohjatuille tunneille aina ennakkoon. Ilmoittautumalla autat ohjaajaa tunnin suunnittelussa ja valmisteluissa. Ennakkoilmoittautumisen tehneet saavat tuntia koskevat infot / muutokset/poikkeukselliset peruutusilmoitukset. Osallistumispaikan varaaminen onnistuu, kun sinulla on voimassaoleva liikuntakortti ja olet rekisteröitynyt kotisivuilla/ appissa. Voimassaolevia varauksia voi olla yhtäaikaisesti viisi (5). Täynnä olevalle tunnille voi jonottaa: valitse ajanvarauksessa ”liity jonoon”. Mikäli tunnille vapautuu paikka, saat ilmoituksen sähköpostitse. Muista perua jonopaikka esteen sattuessa. Kaikki peruutukset tulee tehdä viimeistään 2h ennen tunnin alkua.

VAHVISTA OSALLISTUMISPAIKKA: vahvista tuntivaraus Coressa aulan kosketusnäytöllä tai mobiiliappissa viimeistään neljä min ennen tunnin alkua. Kosketusnäytöllä näytä kulkukorttia lukijalaitteelle ja odota hetki. Varaamasi tunti avautuu näytölle vihreänä. Klikkaa tuntia ja valitse "vahvista tuntivaraus". Mobiiliappissa vahvistaminen tapahtuu samasta paikasta kuin varaaminenkin. Avaa app, valitse tunti, jonka olet varannut (näkyy appissa vihreänä) ja klikkaa vahvista varaus. Vahvistamattomat varaukset vapautuvat varattavaksi muille.

ILMAN ENNAKKOVARAUSTA: Mikäli sinulla ei ole ennakkovarausta, ilmoittaudu tunnille aulan kosketusnäytöltä. Näytä kulkukorttia lukijalaitteelle ja odota hetki. Klikkaa tuntia jolle haluat osallistua. Käyttäessäsi Core appia voit varata ja vahvistaa varauksen samalla kertaa. Avaa app, valitse tunti, jolle haluat osallistua, klikkaa varaa ja vahvista tapahtuma.

VARAUKSEN PERUMINEN: tuntivarauksen voi perua ajanvarausjärjestelmän tai appin kautta. Valitse tunti, jolle olet ilmoittautunut. Valitse seuraavaksi "peruuta osallistuminen". Kaikki peruutukset tulee tehdä viimeistään 2h ennen tunnin alkua.

VARAUKSET, JOTKA JÄÄVÄT VAHVISTAMATTA TAI PERUMATTA: kolme vahvistamatonta/peruuttamatonta tuntipaikkavarausta aiheuttaa varausoikeuden jäädyttämisen viikon ajaksi. Varausoikeus palautuu 7 vrk:n kuluttua.

Huomioithan, että tunnille ei voi osallistua sen alkamisajan jälkeen. Myös poistuminen tapahtuu aina tunnin päätyttyä, ei kesken, ellei kyseessä ole terveydellinen syy (esim. diabeetikolla verensokerin lasku).

Huolehdithan, että vakuutuksesi on voimassa liikuntaharrastustasi ajatellen.


Liikuntakeskus Coren pidetyt ohjauksen ammattilaiset esittäytyvät tässä!

Lue lisää


VARAUSJÄRJESTELMÄ