Kuntosaliharjoittelun aloittaminen kannattaa tehdä maltillisesti. Harjoituskertoja voi olla useitakin viikossa, mutta kuormituksen tulee olla kevyttä. Alkuun on hyvä valita liikkeitä koko keholle, ja kaikille lihasryhmille. Vähitellen keho vahvistuu ja oppii liikeradat sekä suoritustekniikat. Tässä vaiheessa voidaan painomääriä kasvattaa nousujohteisesti.

Kun riittävä pohja on luotu, voidaan harjoittelussa siirtyä treenien jaotteluun. Silloin harjoittelu jaetaan useille päiville niin, että esim. jalat ja ylävartalo treenataan eri päivinä.

Saliharjoittelun voi aloittaa jo 13-16-vuotiaana, jolloin on kuitenkin treenattava kevyemmin ja kestävyys- ja liiketekniikkaharjoitteluun painottaen. Hyvästä pohjakunnosta on suuri hyöty myöhemmin, kun keho on valmis voimaharjoitteluun ja kovempaan lihastreeniin.

Liikuntakeskus Coressa itsenäiselle kuntosaliharjoittelulle on asetettu 15-vuoden ikäraja, turvallisuussyistä. Poikkeamme tästä ohjeesta vain 14-vuotta täyttäneiden kohdalla – vanhempien suostumuksella ja vastuulla. Itsenäistä harjoitteluikää nuoremmat voivat harjoitella salilla vanhempiensa tai valmentajansa ohjauksessa.

Haluaisitko aloittaa kuntosaliharjoittelun, mutta et ole ihan varma miten laitteita käytetään? Osallistu laiteohjaukseen, jossa ohjaaja opastaa laitteiden käytön periaatteet. Opastus kestää n. 15 min, jonka jälkeen voit jäädä tekemään ensimmäisen kuntosalitreenisi.