KUNTOSALI

LAITEKUNTOPIIRI: Ohjaaja opastaa 10 kuntosalilaitetta/liikettä, jonka jälkeen aloitetaan kuntopiirikierros. Osallistujat etenevät laitteelta toiselle numerojärjestyksessä. Jokaisella tunnilla tehdään aina sama laitekierros.Tunti on teholtaan kevyt. Tehoon vaikuttavat osallistujien itselleen valitsemat painot, eli harjoituksen voi myös tehdä keskiraskaasti. 1) Crosstrainer / muu cardiolaite : kestävyyskunto 2) Peck Deck: rinta 3) Lähentäjälaite: jalat 4) Loitontaja: jalat 5) Hauiskääntö: kädet 6) Ojentajakääntö: kädet  7) Jalkaprässi: jalat 8) Rintatuettu soutu: selkä 9) Alasvetolaite: selkä 10) Vatsalihasliike

JUMPPASALI

ASAHI:
Asahi on suomalainen terveysliikuntamuoto! Se on kehitelty ennaltaehkäisemään ja hoitamaan tyypillisimpiä vaivoja, kuten niska- hartiaseudun vaivoja, selkävaivoja, ikääntymiseen liittyvää toimintakyvyn alenemista, kaatumisista koituvia vammoja sekä mm. stressin aiheuttamia psykosomaattisia ongelmia. Asahi eroaa perinteisistä terveysliikuntamuodoista, kuten kävely ja juoksu, siten että sen päätavoitteena on nimenomaan kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja ylläpito, eikä niinkään fyysisen kunnon kohottaminen. Asahia on kehitetty analysoimalla erilaisia vanhoja itämaisia terveysliikuntaperinteitä sekä kamppailutaitoja ja yhdistämällä niiden tärkeimpiä periaatteita nykyaikaiseen länsimaisen lääketieteen tietoon. Asahi pohjautuu vanhoihin liikunnallisiin, terveydellisiin ja psykofyysisiin periaatteisiin, jotka ovat hyvin tunnettuja itämaisessa terveysliikunnassa ja kamppailulajeissa.

BAILAMAMA:
Bailamama 4Venus on kaikenikäisille ja – kuntoisille naisille suunnattu ryhmäliikuntatunti. Eletään hetkessä, iloitaan ja bailataan yhdessä! Tunti sisältää helppoa askellusta, liikkuvuus ja lihaskuntoharjotteita sekä lantionpohjalihasten* supertreeniä. Tuntiin sisältyy myös rentoutus- ja venyttelyosio. Bailamama® -tunneilla liikunnan ilo ja hyöty yhdistyvät aivan uudella tavalla. * Hyvät lantionpohjalihakset tukevat ryhtiä ja lisäävät virtsanpidätyskykyä vaikuttaen koko kehon hyvinvointiin!

FITBALL JÄTTIPALLOJUMPPA:
Fitball tunti on 40min kestävä lihaskuntoharjoitus, jossa käytetään jättipalloa ja käsipainoja. Harjoitus alkaa alkuverryttelystä pystyasennosta, jatkuu jalkatreeni ja käsipaino-osuudelle istuen pallolla. Lisäksi treenissä tehdään harjoituksia pallolla päin- ja selinmakuulla. Tämä koko vartalon lihaksia vahvistava harjoitus päättyy palauttaviin venyttelyihin.

JOOGA:
Jooga on sekä vahvistava ja samalla rauhoittava harjoitus. Jokaiselle sopiva rauhallinen tunti, jossa liikutaan virtaavasti hengityksen tahdissa pysähdellen omaa kehoa kuunnellen. Harjoituksessa vaihdellaan asanoissa dynaamista ja staattista pitoa sekä linjataan oman kehon liikkuvuuksien mukaan. Etenemme virtaavasti hengityksen ehdoilla. Vähitellen harjoitus luo rauhallisen, meditatiivisen tilan, jossa joogaaja voi rentoutua ja tulla tietoisemmaksi omasta sisimmästään.

FLOW JOOGA:
Flow jooga on kehon ja mielen tasapainoinen harjoitus, jossa pyritään kehittämään kehon voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa sekä mielen rauhoittumista. Tunti alkaa lyhyellä rauhoittumisella ja avaavilla liikkeillä, jota seuraavat erilaiset hengityksen rytmissä tehtävät seisoma- ja istumaliikkeet. Tunti päättyy loppurentoutukseen. Tunti soveltuu kaikille ja tunnilla saat itselle sopivia vaihtoehtoja liikkeiden suorittamiseen.

YIN JOOGA:
Tunnilla rentoudutaan pitkäkestoisten ja meditatiivisten asentojen sekä lempeiden venytysten parissa. Erinomainen palauttava ja hermostoa rauhoittava harjoitus niin keholle kuin mielelle. Tervetuloa rentoutumaan!

KEHONHUOLTO:
Kehonhuolto on kokonaisvaltainen harjoitus, jossa huolletaan sekä kehoa että mieltä. Tunti alkaa alkuverryttelyllä, jossa tehdään aaltomaisia ja rullaavia liikkeitä. Harjoitus jatkuu tasapainoa ja syviä vatsalihaksia kehittävään osuuteen. Sen jälkeen alkaa syvävenyttely, joka päättyy rentoutumiseen. Kehonhuoltotunnilla salin valaistus on tunnelmallisen hämärä. Kynttilän valo rauhoittaa mieltä. Olo harjoituksen jälkeen on hyvä ja rauhallinen.
LAVIS:
Lavatanssijumppa Lavis on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille 🙂 Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.
LATINOFIT:
Latinofit on 30min treeni, jossa liikutaan tanssin askelilla latinalaisen musiikin tahdittamana. Askellukset ovat helppoja ja tehoalue on kevyt. Hyvän musiikin ja fiiliksen innostamana treenin voi tehdä myös keskiraskaasti! Tälle tunnille voi osallistua kuka tahansa, aiempaa tanssitaustaa ei tarvitse olla. Sopii hyvin niin nuorille, keski-ikäisille kuin eläkeläisillekkin!
PILATES:
Pilates yhdistää modernin liikunnan periaatteet, uudenaikaisen ajattelun selkärangan kuntoutuksesta sekä urheilullisen suorituksen lumon. Jotkut lähestymistavat painottavat suoraa selkää, kun taas nämä harjoitteet on suunniteltu palauttamaan selkärangan luonnolliset kaaret ja tasapainottamaan niveliä ympäröiviä lihaksia. Metodissa painotetaan erityisesti lapaluiden asentoa ja liikettä. Tunti sisältää paljon alustavia harjoituksia ja sovellettuja liikkeitä eri kehotyypeille ja suorituskyvyille, joten sitä on helppo soveltaa myös päivittäiseen elämään.

SELKÄYSTÄVÄLLINEN PILATES:
Fysioterapeutin ohjaama- Selkäystävällinen pilates tunti edistää selän terveyttä, lisää rangan liikkuvuutta, vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia ja parantaa kehonhallintaa sekä ryhtiä. Harjoittelussa keskitytään löytämään keskivartalon syvät lihakset ja opitaan kontrolloimaan kehon asentoa, jossa selkäranka kuormittuu mahdollisimman oikealla tavalla. Nämä taidot ovat siirrettävissä suoraan arkielämään, ja niiden ansiosta selkä pysyy paremmassa kunnossa. Välineenä voidaan käyttää esim. pilates-palloa tai vastuskuminauhaa. Pilates sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

60+ LIIKUNTA:
60+ ryhmässä parannetaan liikkuvuutta, kohotetaan kuntoa sekä hankitaan lisää arjen hyötyvoimaa – mukavasti porukalla! Iloisessa ryhmässämme harjoitetaan tasapainoa,liikkuvuutta ja lihaskuntoa monin tavoin! Ryhmässä liikkuessa myös sosiaaliset tarpeet tulevat tyydytetyiksi. Tasapainon kehittyminen vähentää kaatuilua ja tekee muutenkin omasta vartalosta helpommin hallittavan. 60+ porukassa harjoittelemme yhdessä keskivartalon hallintaa ja tasapainoa erilaisten lihaskunto- ja tasapainoliikkeiden avulla, tietenkin helposti ja turvallisesti! 60+ jumpat on tarkoitettu ilman apuvälineitä jumpassa pärjääville, itsenäisesti liikkuville yli 60-vuotiaille henkilöille. Olet tervetullut 60+ porukkaan, vaikka sinulla olisikin jokin tai joitain seuraavista:
– nivelrikko, kulumia, ongelmia polvissa., lonkissa, olkapäissä tai selässä, reuma
– sydän- ja verenkiertoelinten sairauksia, diabetes, verenpainetauti, sepelvaltimotauti
– keinonivel, muu sairaus tai rajoittava tekijä

SISÄPYÖRÄILY

IC RETRO:
IC Retro on 50 minuuttia pitkä peruskestävyysalueen harjoitus. Tunti alkaa pyörän säätöjen opastuksella ja sisältää alkuverryttelyn, kevyen harjoitusosuuden sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunti on kevyt ja sopii kaikille peruskuntotreeniksi. Tunnista voi halutessaan tehdä myös raskaamman. Varaathan tunnille mukaan sisäkengät tai SPD lukolla varustellut sisäpyöräilykengät, hikipyyhkeen ja juomapullon. Retro-tunnista on myös lyhyempi 30min tuntivaihtoehto.

TOIMINNALLINEN HARJOITTELU

NUORTEN FUNKKIS:
Toiminnallisen harjoittelun tutustumis/aloittamistunti 13-18- vuotiaille nuorille. Tunnilla ppetellaan erilaisia functionaalisen harjoittelun liikkeitä ja tekniikoita. Tunnilla tehdään mm. painonnosto-, voima- ja voimisteluliikkeitä sekä kuntoa kehittäviä harjoitteita. Harjoitusvälineinä toimivat mm. levytangot, kahvakuulat, voimistelurenkaat ja kehonpaino. Nuorten Funkkistunnilta on hyvä ponnistaa Functional-tunneille!

FUNCTIONAL START:
Toiminnallisen harjoittelun tutustumis/aloittamistunti, jossa opetellaan erilaisia functionaalisen harjoittelun liikkeitä ja tekniikoita. Tunnilla tehdään mm. painonnosto-, voima- ja voimisteluliikkeitä sekä kuntoa kehittäviä harjoitteita. Harjoitusvälineinä toimivat mm. levytangot, kahvakuulat, voimistelurenkaat ja kehonpaino. Starttitunnilta on hyvä ponnistaa Functional-tunneille!

SPARTAN GEAR FIGHTER:
Spartan Gear Fighter on suunnattu kaikille toiminnallisesta harjoittelusta, Crosstraining -, crossfit – treeneistä ja kamppailuliikunnasta kiinnostuneille kuntoilijoille. Tuntien tavoite on turvallista, toimivaa ja tehokasta toiminnallista harjoittelua, kahvakuulia, kuntopalloja, lyöntilekoja ja muita toiminnallisen liikunnan työvälineitä käyttäen. Unohtamatta tärkeintä, oman kehon käyttöä. Tuntien tehoalueeseen voit itse vaikuttaa todella paljon.

BUDO

BRASILIALAINEN JUJUTSU/LUKKOPAINI:
Lajiin tutustuminen kannattaa aloittaa startti/perustekniikkatunneilta, joita pidetään Kellossa tiistaisin klo 18.00-19.30. Voit tulla mukaan milloin vain. Treenikoostuu kolmesta 30min osiosta: 1) Lämmittely: liikkuvuus, lajinomainen liikkuvuus & lihaskunto 2) Tekniikka: perustekniikkadrillit 3) Sparraus. Starttitunnin aiheet vaihtuvat viikoittain 4 viikon jaksoissa: 1) Pystypaini 2) Päältäkontrollointi 3) Altakontrollointi/ pakeneminen 4) Selkä hyökkäys ja puolustus. Kun olet osallistunut starttitunneille, voit jatkaa myös lajin muille viikkotunneille. Lukkopaini/BJJ sopii niin nuorille kuin ikuisillekkin!