VENYTTELY:
Kehoa huoltava 30min venyttelyharjoitus, jossa käydään läpi koko kehon lihaksistoa. Vapauttaa lihaskireyksiä ja lisää elastisuutta.

SYVÄVENYTTELY:
Kehoa huoltava sekä liikkuvuutta parantava 30min venyttelyharjoitus. Syvävenyttelyssä venytysaika yhtä lihasta kohden on pidempi kuin perinteisessä venyttelyssä. Positiivinen vaikutus myös aineenvaihduntaan!

SYVÄVENYTTELY + RENTOUTUS:
Syvävenyttelyssä käydään läpi koko kehon lihaksistoa. Venytykset ovat pitkäkestoisia ja näin saavutetaankin kehon liikelaajuuksien ääriasentoja. Venyttelyharjoitusten jälkeen tehdään rentoutusharjoitus, joka – paitsi rauhoittaa mieltä ja kehoa- tehostaa mm. kuona-aineiden poistumista. Syvävenyttely + rentoutus – tunnin kesto on 35min.

ASAHI:
Asahi on suomalainen terveysliikuntamuoto! Se on kehitelty ennaltaehkäisemään ja hoitamaan tyypillisimpiä vaivoja, kuten niska- hartiaseudun vaivoja, selkävaivoja, ikääntymiseen liittyvää toimintakyvyn alenemista, kaatumisista koituvia vammoja sekä mm. stressin aiheuttamia psykosomaattisia ongelmia. Asahi eroaa perinteisistä terveysliikuntamuodoista, kuten kävely ja juoksu, siten että sen päätavoitteena on nimenomaan kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja ylläpito, eikä niinkään fyysisen kunnon kohottaminen. Asahia on kehitetty analysoimalla erilaisia vanhoja itämaisia terveysliikuntaperinteitä sekä kamppailutaitoja ja yhdistämällä niiden tärkeimpiä periaatteita nykyaikaiseen länsimaisen lääketieteen tietoon. Asahi pohjautuu vanhoihin liikunnallisiin, terveydellisiin ja psykofyysisiin periaatteisiin, jotka ovat hyvin tunnettuja itämaisessa terveysliikunnassa ja kamppailulajeissa.

TOIMINNALLINEN LIIKKUVUUS:
Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään liikkuvuuttaan ja liiketietoisuuttaan. Kolmekymmentä minuuttia kestävä ohjaus sisältää aktiivista palautumista käyttäen kehon omaa liikettä, jumipalloja ja vastuskuminauhoja. Tunnilla keskitytään oppimaan kehon oikeita liikeratoja ja huoltamaan omaa kehoa.
Olitpa kilpaurheilija tai viikonloppusoturi, tunti auttaa sinua parantamaan suorituskykyäsi, lisäämään tietoisuutta kehostasi, ennaltaehkäisemään ja hoitamaan kiputiloja, sekä kehon virheasentoja.

KEHONHUOLTO:
Kehonhuolto on kokonaisvaltainen harjoitus, jossa huolletaan sekä kehoa että mieltä. Tunti alkaa alkuverryttelyllä, jossa tehdään aaltomaisia ja rullaavia liikkeitä. Harjoitus jatkuu tasapainoa ja syviä vatsalihaksia kehittävään osuuteen. Sen jälkeen alkaa syvävenyttely, joka päättyy rentoutumiseen. Kehonhuoltotunnilla salin valaistus on tunnelmallisen hämärä. Kynttilän valo rauhoittaa mieltä. Olo harjoituksen jälkeen on hyvä ja rauhallinen.

PILATES:
Pilates yhdistää modernin liikunnan periaatteet, uudenaikaisen ajattelun selkärangan kuntoutuksesta sekä urheilullisen suorituksen lumon. Jotkut lähestymistavat painottavat suoraa selkää, kun taas nämä harjoitteet on suunniteltu palauttamaan selkärangan luonnolliset kaaret ja tasapainottamaan niveliä ympäröiviä lihaksia. Metodissa painotetaan erityisesti lapaluiden asentoa ja liikettä. Tunti sisältää paljon alustavia harjoituksia ja sovellettuja liikkeitä eri kehotyypeille ja suorituskyvyille, joten sitä on helppo soveltaa myös päivittäiseen elämään.

SELKÄYSTÄVÄLLINEN PILATES:
Fysioterapeutin ohjaama- Selkäystävällinen pilates tunti edistää selän terveyttä, lisää rangan liikkuvuutta, vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia ja parantaa kehonhallintaa sekä ryhtiä. Harjoittelussa keskitytään löytämään keskivartalon syvät lihakset ja opitaan kontrolloimaan kehon asentoa, jossa selkäranka kuormittuu mahdollisimman oikealla tavalla. Nämä taidot ovat siirrettävissä suoraan arkielämään, ja niiden ansiosta selkä pysyy paremmassa kunnossa. Välineenä voidaan käyttää esim. pilates-palloa tai vastuskuminauhaa. Pilates sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

JOOGA:
Jooga on sekä vahvistava ja samalla rauhoittava harjoitus. Jokaiselle sopiva rauhallinen tunti, jossa liikutaan virtaavasti hengityksen tahdissa pysähdellen omaa kehoa kuunnellen. Harjoituksessa vaihdellaan asanoissa dynaamista ja staattista pitoa sekä linjataan oman kehon liikkuvuuksien mukaan. Etenemme virtaavasti hengityksen ehdoilla. Vähitellen harjoitus luo rauhallisen, meditatiivisen tilan, jossa joogaaja voi rentoutua ja tulla tietoisemmaksi omasta sisimmästään.

FLOW JOOGA:
Flow jooga on kehon ja mielen tasapainoinen harjoitus, jossa pyritään kehittämään kehon voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa sekä mielen rauhoittumista. Tunti alkaa lyhyellä rauhoittumisella ja avaavilla liikkeillä, jota seuraavat erilaiset hengityksen rytmissä tehtävät seisoma- ja istumaliikkeet. Tunti päättyy loppurentoutukseen. Tunti soveltuu kaikille ja tunnilla saat itselle sopivia vaihtoehtoja liikkeiden suorittamiseen.

YIN JOOGA:
Tunnilla rentoudutaan pitkäkestoisten ja meditatiivisten asentojen sekä lempeiden venytysten parissa. Erinomainen palauttava ja hermostoa rauhoittava harjoitus niin keholle kuin mielelle. Tervetuloa rentoutumaan!

Les Mills BODYBALANCE ® :
Kehon ja mielen tunti jossa yhdistyy TaiChi, Jooga ja Pilates. Tunti kehittää mielenhallintaa ja läsnäoloa sekä lisää kehon voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Tunnilla tehdään TaiChi alkulämmittely, Joogan aurinkotervehdyssarja, jalkojen voimaharjoitus, tasapainoharjoitus, lonkan seudun avaukset, pilates vatsa- ja selkälihasharjoitus, rangan kierrot, takareisien avaukset sekä loppurentoutus. Olo harjoituksen jälkeen on rentoutunut mutta energinen. Tunti on kuormitukseltaan kevyt ja sopii kaikille. Ohjelma vaihtuu 12 viikon välein.