RYHMÄLIIKUNTATUNNIT ESITTELYSSÄ: LUE LISÄÄ TÄSTÄ

+60 KUNTOPIIRI: +60 ikäisten oma kuntopiiri kuntosalilla. Siihen kuuluu ennakkoon merkityt kuntosalilaitteet / liikkeet, jotka ohjaaja näyttää ja opastaa ennen harjoituksen alkua. Sen jälkeen jokainen valitsee itselleen aloitusliikkeen, ja aloitetaan kuntopiirikierros joka etenee laitteelta / liikkeeltä toiselle numerojärjestyksessä. Ohjaaja opastaa liikeissä ja laitteiden säädöissä koko kierroksen ajan. Treenin tehoon vaikuttavat osallistujien itse tekemät painovalinnat. Näinollen harjoituksen voi tehdä kevyesti tai todella tehokkaasti. Kuntopiiri on oiva tunti niin vasta-alkajille kuin kuntosaliharjoittelun konkareillekkin! Varaathan n.10min aikaa omatoimiseen lämmittelyyn ennen tunnin alkua!

+ 60 JUMPPA: 60+ ryhmässä parannetaan liikkuvuutta, kohotetaan kuntoa sekä hankitaan lisää arjen hyötyvoimaa – mukavasti porukalla! Iloisessa ryhmässämme harjoitetaan tasapainoa,liikkuvuutta ja lihaskuntoa monin tavoin! Ryhmässä liikkuessa myös sosiaaliset tarpeet tulevat tyydytetyiksi.
Tasapainon kehittyminen vähentää kaatuilua ja tekee muutenkin omasta vartalosta helpommin hallittavan. 60+ porukassa harjoittelemme yhdessä keskivartalon hallintaa ja tasapainoa erilaisten lihaskunto- ja tasapainoliikkeiden avulla, tietenkin helposti ja turvallisesti! 60+ jumpat on tarkoitettu ilman apuvälineitä jumpassa pärjääville, itsenäisesti liikkuville yli 60-vuotiaille henkilöille. Olet tervetullut 60+ porukkaan, vaikka sinulla olisikin jokin tai joitain seuraavista:
– nivelrikko, kulumia, ongelmia polvissa., lonkissa, olkapäissä tai selässä, reuma, sydän- ja verenkiertoelinten sairauksia, diabetes, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, keinonivel tai muu sairaus tai rajoittava tekijä.

BODYBALANCE®:Kehon ja mielen tunti jossa yhdistyy TaiChi, Jooga ja Pilates. Tunti kehittää mielenhallintaa ja läsnäoloa sekä lisää kehon voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Tunnilla tehdään TaiChi alkulämmittely, Joogan aurinkotervehdyssarja, jalkojen voimaharjoitus, tasapainoharjoitus, lonkan seudun avaukset, pilates vatsa- ja selkälihasharjoitus, rangan kierrot, takareisien avaukset sekä loppurentoutus. Olo harjoituksen jälkeen on rentoutunut mutta energinen. Tunti on kuormitukseltaan kevyt ja sopii kaikille. Ohjelma vaihtuu 12 viikon välein.

BODYPUMP®: Lihaskuntotreeni kehon päälihasryhmille levytankoa ja – painoja apuna käyttäen. Täysimittainen tunti on 60 minuuttia pitkä ja koostuu 10 treenikappaleesta: lämmittely, kyykky, rinta, selkä, ojentaja, hauis, askelkyykky, vatsa ja venyttely. Kuhunkin kappaleeseen kootaan itselle sopivan painoinen tanko ja näin treeni haastaa juuri sopivasti. Harjoitus kehittää sekä kestovoimaa että kestävyyskuntoa. Tunti ei sisällä askellusta. Ohjelma vaihtuu n.12 viikon välein.

BODYSTEP®:Intervallityylinen askellustunti step-laudoilla hyväntuulisen musiikin tahdittamana. Tunnin pituus vaihtelee 30–60 minuuttiin ja tunnista on tarjolla sekä perinteinen että atleettinen versio (BODYSTEP A). Perinteinen versio tunnista on hieman pidempi, kevyempi ja koreografisempi. Atleettinen versio puolestaan on hieman lyhyempi, fyysisempi ja koreografialtaan helpompi. Molemmat tuntiversiot voi halutessaan tehdä hypyttömästi ja intensiteettiä voi keventää madaltamalla step-laudan korkeutta. Tunti kehittää koordinaatiota, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, voimaa ja ketteryyttä. Bodystep on vauhdikas tunti, jossa energiankulutus on valtava – jopa 700 Kcal. Tunti on kuormitukseltaan rankka ja sopii kovaa treeniä kaipaavalle.

CORE: Core tunnilla treenataan keskivartalon lihakset (vatsa, kyljet ja selkä) vahvoiksi aina syvistä tukilihaksista pinnallisiin lihaksiin. Tunti on 30 minuuttia pitkä ja välineinä käytetään vaihtelevasti kehonpainoa, levypainoja, puntteja, kuminauhoja, step-lautoja, jättipalloja tai kahvakuulia. Tunti ei sisällä askellusta eikä hyppyjä.

DANCE WORKOUT: Tunti, jossa sekä tanssitaan että tehdään lihaskuntoharjoituksia. Lämmittely sisältää helppoja verryttelyliikkeitä, jonka jälkeen Harjoitusosio 1: se sisältää 7-8 kappaletta, joissa tanssitaan helpoilla perusaskeleilla. Max kahta tai kolmea askelta per musiikkikappale, eli koreografia ei ole vaikea.Tyylilajeja mm. Salsa, reggaeton, house, hip hop, ysäri pop, afro, folk, sambic. Tanssiosuutta seuraa Harjoitusosio 2: se sisältää lihaskuntoliikkeitä pääasiassa ylävartalolle, kehonpainolla ja käsipainoilla. 1-2 liikettä per musiikkikappale. Yhteensä 5 -6 liikettä. Loppuveryttely sisältää venyttelyä yhden kappaleen verran

ENERGY MOVES: Vauhdikas askellustunti, jossa taatusti irtoaa sekä hikipisarat että hymy huulille!

FITBALL JÄTTIPALLOJUMPPA: Fitball tunti on 40min kestävä lihaskuntoharjoitus, jossa käytetään jättipalloa ja käsipainoja. Harjoitus alkaa alkuverryttelystä pystyasennosta, jatkuu jalkatreeni ja käsipaino-osuudelle istuen pallolla. Lisäksi treenissä tehdään harjoituksia pallolla päin- ja selinmakuulla. Tämä koko vartalon lihaksia vahvistava harjoitus päättyy palauttaviin venyttelyihin.

FITBALL FIN: kuin edellä, mutta suomalaisen musiikin tahdittamana

FLOW JOOGA: Flow jooga on kehon ja mielen tasapainoinen harjoitus, jossa pyritään kehittämään kehon voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa sekä mielen rauhoittumista. Tunti alkaa lyhyellä rauhoittumisella ja avaavilla liikkeillä, jota seuraavat erilaiset hengityksen rytmissä tehtävät seisoma- ja istumaliikkeet. Tunti päättyy loppurentoutukseen. Tunti soveltuu kaikille ja tunnilla saat itselle sopivia vaihtoehtoja liikkeiden suorittamiseen.

FUNCTIONAL START: Toiminnallisen harjoittelun tutustumis/aloittamistunti, jossa opetellaan erilaisia functionaalisen harjoittelun liikkeitä ja tekniikoita. Tunnilla tehdään mm. painonnosto-, voima- ja voimisteluliikkeitä sekä kuntoa kehittäviä harjoitteita. Harjoitusvälineinä toimivat mm. levytangot, kahvakuulat, voimistelurenkaat ja kehonpaino. Starttitunnilta on hyvä ponnistaa Functional-tunneille!

FUNCTIONAL: Toiminnallisen harjoittelun tunti, jonka harjoitukset tähtäävät eri fyysisten osa-alueiden kehittämiseen. Harjoituksissa tehdään mm. painonnosto-, voima- ja voimisteluliikkeitä sekä kuntoa kehittäviä harjoitteita. Harjoitusvälineinä toimivat mm. levytangot, kahvakuulat, voimistelurenkaat ja kehonpaino. Tunti sopii kaikille, jotka ovat valmiita haastamaan itsensä ja haluavat monipuolistaa omaa harjoittelua.

Huom! Osallistuthan Functional Start- tunnille ennen Functional-tunteja. Mikäli olet suorittanut On Ramp- kurssin / harrastanut Crossfitiä, voit ilmoittautua suoraan Functional-tunneille

KAHVAKUULA: Tällä tunnilla lämmittelemme harjoitteilla, jotka tutustuttavat sinut kahvakuulaan harjoitusvälineenä ja valmistavat sinua tulevaan työosuuteen. Työosuudessa treenaamme yleensä kaksi tai kolme samanlaista liikepatteristoa. Voit siis halutessa käyttää ensimmäisen patteriston vielä lämmittelyyn ja tekniikan opetteluun. Tunnin rakenne voi myös vaihdella. Harjoitteet tehdään omaan tahtiin ja ohjeistuksen mukaisesti itse valitulla kahvakuulalla. Liikkeet haastavat taatusti koko kehosi ja etenkin keskivartalosi sekä tasapainosi. Tunnilla voit aina valita harjoitteista itsellesi sopivan haastetason.

KEHONHUOLTO: KEHONHUOLTO: Kehonhuolto on kokonaisvaltainen harjoitus, jossa huolletaan sekä kehoa että mieltä. Tunti alkaa alkuverryttelyllä, jossa tehdään aaltomaisia ja rullaavia liikkeitä. Sen jälkeen jatketaan vaihteleviin harjoituksiin, esim. tasapainoa tai syviä vatsalihaksia kehittävään osuuteen. Sen jälkeen alkaa syvävenyttely, joka päättyy rentoutumiseen. Kehonhuoltotunnilla salin valaistus on tunnelmallisen hämärä. Kynttilän valo rauhoittaa mieltä. Olo harjoituksen jälkeen on hyvä ja rauhallinen.

KUNTONYRKKEILY: Nyrkkeily on kamppailulaji, jossa kaksi kilpailijaa ottelee köysillä ympäröidyssä kehässä ja yrittää lyödä vastustajaansa nyrkkeilykäsineillä suojatuilla nyrkeillään. Tästä lajista on jalostunut kuntoilijoiden oma nyrkkeilymuoto: kuntonyrkkeily. Tunnit koostuvat alkulämmittelystä, nyrkkeilyosuuksista sekä lihaskuntoharjoitteista. Tunnilla työskennellään aktiivisesti koko keholla; lyönti- ja väistöliikkeet sekä jalkatyöskentely kuormittavat kehoa monipuolisesti. Tunnilla käytettävät välineet- kuten nyrkkeilyhanskat löytyvät kuntonyrkkeilyalueelta. Tunneilla käytetään kuntonyrkkeilysäkkejä, pistehanskoja sekä panssareita. Kuntonyrkkeily on tehokas laji, joka sopii kaikille iästä, koosta, treenitaustasta tai sukupuolesta riippumatta! Lajin tunneille voi tulla mukaan milloin tahansa. Ryhmän mukana on aina aloittelijoita sekä jo pidempään lajia harrastaneita. Kaikki tekevät harjoituksia oman kunnon ja taitotason mukaan.

KUNTOPIIRI: pientyhmätunti kuntosalilla. Siihen kuuluu ennakkoon merkityt kuntosalilaitteet / liikkeet, jotka ohjaaja näyttää ja opastaa ennen harjoituksen alkua. Sen jälkeen jokainen valitsee itselleen aloitusliikkeen, ja aloitetaan kuntopiirikierros joka etenee laitteelta / liikkeeltä toiselle numerojärjestyksessä. Ohjaaja opastaa liikeissä ja laitteiden säädöissä koko kierroksen ajan. Treenin tehoon vaikuttavat itse tehdyt painovalinnat. Näinollen harjoituksen voi tehdä kevyesti tai todella tehokkaasti. Kuntopiiri on oiva tunti niin vasta-alkajille kuin kuntosaliharjoittelun konkareillekkin! Varaathan n.10min aikaa omatoimiseen lämmittelyyn ennen tunnin alkua.

NAUTTI-JUMPPA: tunti, jossa haetaan hyvää oloa erityisesti niska-hartiaseutuun ja alaselkään. Lisäksi keskitytään liikkuvuuteen ja rentoudutaan. Tunti sopii ihan kaikille! Erityisesti heille joilla on arjessa paljon istumista / on niska-hartiaseudun ongelmia tai selkävaivoja.

PAKARA: Pakara-tunnilla keskitytään reisien ja pakaroiden tehokkaaseen muokkaamiseen. Tunti alkaa lyhyellä lämmittelyllä, jonka jälkeen tehdään lihaskuntoliikkeitä joko oman kehon painolla tai levypainoa,kuminauhaa tai kahvakuulaa käyttäen. Ei sisällä hyppyjä tai askellusta. Tunti on keskiraskas ja halutessa kaikki liikkeet voi tehdä ilman lisäpainoja.

PUMPPI: Oletko miettinut, että haluaisit aloittaa lihaskuntoharjoittelun mutta et ole vielä löytänyt lajia tai uskaltautunut mukaan esim. Bodypump tunnille? Pumppi 30min on suunnattu juuri aloittelijoille! Harjoitusvälineinä käytämme tankoa ja levykiekkoja. Jokainen päättää ja valitsee itse painomäärät joita käyttää. Myös pelkällä tangolla voi liikkeet tehdä- ilman lisäpainoja. Omaa kehittymistä on mukava seurata, ja tavoitteena onkin lisätä harjoituspainoja vähitellen. Tälle tunnille uskallat osallistua, vaikka et olisi koskaan aikaisemmin osallistunut lihaskuntotunneille!

RPV:Lihaskuntotunti, jossa harjoitusliikkeet kohdistuvat reisilihaksiin, pakaroihin ja vatsalihaksiin. Tunnilla voi olla lyhyt ja helppo askellus alkuverryttelyssä. Tunti ei sisällä lainkaan hyppyjä tai koreografisia askellussarjoja. Lihaskuntoliikkeitä tehdään oman kehon painolla ja/tai esim. levypainoja, kuminauhoja, step-lautaa, kahvakuulaa tai jumppapalloa käyttäen. Ohjaaja opastaa tunnin alussa tunnilla tarvittavat välineet.

SELKÄYSTÄVÄLLINEN PILATES: Fysioterapeutin ohjaama- Selkäystävällinen pilates tunti edistää selän terveyttä, lisää rangan liikkuvuutta, vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia ja parantaa kehonhallintaa sekä ryhtiä. Harjoittelussa keskitytään löytämään keskivartalon syvät lihakset ja opitaan kontrolloimaan kehon asentoa, jossa selkäranka kuormittuu mahdollisimman oikealla tavalla. Nämä taidot ovat siirrettävissä suoraan arkielämään, ja niiden ansiosta selkä pysyy paremmassa kunnossa. Välineenä voidaan käyttää esim. pilates-palloa tai vastuskuminauhaa. Pilates sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille.

SPARTAN GEAR FIGHTER: suunnattu kaikille toiminnallisesta harjoittelusta ja kamppailuliikunnasta kiinnostuneille kuntoilijoille. Turvallista ja tehokasta toiminnallista harjoittelua mm. kahvakuulia, kuntopalloja, lyöntilekoja ja muita toiminnallisen liikunnan työvälineitä käyttäen. Lisäksi treenataan myös nyrkkeilysäkeillä ja pistareilla (pistehanskoilla). Unohtamatta tärkeintä, oman kehon käyttöä. Tuntien tehoalueeseen voit itse vaikuttaa todella paljon.

STRONG: Oletko valmis viemään harjoittelusi uusiin sfääreihin? STRONG on syketreeni oman kehon painolla, jossa vaihteleva musiikki ja koreografia kohtaavat täydellisesti. Tunti sisältää sopivassa suhteessa koko kehoa kuormittavia ja sykettä nostavia liikkeitä (kuten erilaiset hypyt, nyrkkeilyt ja potkut, burbeet) sekä palauttavia osuuksia. Jokainen voi valita liikkeistä itselle sopivan version. Huomioitavaa on, että tunti sopii parhaiten jo liikuntaa harrastaneille. Have Fun, Be Strong!

SUOMIJUMPPA: Tunti alkaa helpolla askellusosuudella, jossa hyvä suomalainen musiikki nappaa mukaan hyvään fiilikseen! Askelluksen jälkeen tehdään lihaskuntoliikkeitä joko oman kehon painolla, käsipainoilla tai kuminauhalla. Hauska, kaikille sopiva tunti suomalaisen musiikin rytmittämänä!

SYVÄVENYTTELY: Syvävenyttelyssä käydään läpi koko kehon lihaksistoa. Venytykset ovat pitkäkestoisia ja näin saavutetaankin kehon liikelaajuuksien ääriasentoja. Venyttelyharjoitusten jälkeen tehdään rentoutusharjoitus, joka – paitsi rauhoittaa mieltä ja kehoa- tehostaa mm. kuona-aineiden poistumista.

TRIMMI: Reisi-pakara-vatsa jumppa. Tunti alkaa lyhyellä alkuverryttelyllä ja jatkuu reisi-pakara osuudella, jossa välineinä käytetään vaihtelevasti kehonpainoa, levypainoja, puntteja, kuminauhoja, step-lautoja tai kahvakuulia. Reisi-pakara osuudella tehdään erilaisia kyykkyjä, hyppyjä ja eristäviä lattia liikkeitä. Tunti päättyy tehokkaaseen vatsalihastreeniin. Harjoitus ei sisällä koreografista askellusta ja treenin voi halutessaan tehdä ilman hyppyjä pelkällä kehonpainolla. Tunti on kuormitukseltaan raskas ja sopii kovempaa treeniä kaipaavalle. Omatoiminen verryttely ennen tunnin alkua on aina suotavaa.

VENYTTELY: Kehoa huoltava 30min venyttelyharjoitus, jossa käydään läpi koko kehon lihaksistoa. Vapauttaa lihaskireyksiä ja lisää elastisuutta.

YIN JOOGA: Tunnilla rentoudutaan pitkäkestoisten ja meditatiivisten asentojen sekä lempeiden venytysten parissa. Erinomainen palauttava ja hermostoa rauhoittava harjoitus niin keholle kuin mielelle. Tervetuloa rentoutumaan!

ZUMBA ®: Mukaansa tempaava dance & fitness-tunti! Tällä rytmikkäällä ja tanssillisella tunnilla irtoavat taatusti sekä hikipisarat että hymy 🙂
Sinulla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta zumbasta tai tanssimisesta. Tule nauttimaan menevästä latinalaisesta musiikista ja hyväntuulisesta liikunnasta!

SISÄPYÖRÄILYTUNNIT:

IC Retro on peruskestävyysalueen harjoitus. Aloita tästä jos laji on sinulle uusi! Tunti sisältää alkuverryttelyn, kevyen harjoitusosuuden sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunti on kevyt ja sopii kaikille peruskuntotreeniksi. Tunnista voi halutessaan tehdä myös raskaamman.

IC Endurance on perus- ja vauhtikestävyysalueen harjoitus. Tunti sisältää kevyen alkuverryttelyn, keskiraskaan harjoitusosuuden sekä kevyen loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunti on kuormitukseltaan kevyt/keskiraskas ja sopii kaikille. Tunnista voi halutessaan tehdä myös raskaamman.

IC Fiilis on 50min pitkä sisäpyöräilytunti, jossa voit polkea joko kevyen tai keskiraskaan harjoituksen. Tehoalueeseen vaikuttaa valitsemasi vaihtoehdot ja vastukset.

IC Interval sisältää alkuverryttelyn, harjoitusosuuden, jossa syke vuoroin nostetaan ja vuoroin lasketaan, sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunti on kuormitukseltaan keskiraskas/raskas ja sopii kovempaa treeniä kaipaavalle. Tunnista voi halutessaan tehdä myös kevyemmän.

IC Suomipop on 50 minuuttia pitkä vauhtikestävyysalueen harjoitus suomalaisen musiikin tahdittamana. Tunti sisältää alkuverryttelyn, keskiraskaan/raskaan harjoitusosuuden sekä loppuverryttelyn ja venyttelyt. Tunti on kuormitukseltaan keskiraskas/raskas ja sopii kovempaa treeniä kaipaavalle. Tunnista voi halutessaan tehdä myös kevyemmän.

IC Hiit on intervallityyppinen, korkeaintensiteettinen sisäpyöräilytreeni

Les Mills RPM ® on 30-45 minuutin pituinen virtuaaliohjattu sisäpyöräilytunti. Virtuaaliohjaus tarkoittaa sitä, että ohjaaja on valkokankaalla. Ohjauskieli on englanti. Tunti on kuormitukseltaan keskiraskas/raskas intervalliharjoitus vauhtikestävyysalueella ja sopii kovempaa treeniä kaipaavalle. Tunnista voi halutessaan tehdä myös kevyemmän.

Varaathan tunnille mukaan sisäkengät tai SPD lukolla varustellut sisäpyöräilykengät, hikipyyhkeen ja juomapullon.